Februaris Mångfaldsambassadör

 
Februari - Jakob Stone
Vi är glada över att kunna presentera Jakob Stone, styrelseledamot för S-studenter i Uppsala Studentkår, som Februaris Mångfaldsambassadör. I sin roll som ESMeraldas resursperson och bollplank bidrar Jakob till ESMeraldas utveckling med sina kloka idéer och en stor dos entusiasm!* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Mångfaldsambassadörer är en kampanj som pågår under 2018. Varje månad lyfter vi fram olika personer som på ett eller annat sätt stöttar Mångfaldsbyrån ESMeraldas arbete för att öka mångfalden bland studenter vid högre studier. Vi får reda på varför de tycker att verksamheten är viktig och varför de väljer att vara ambassadörer för vårt mångfaldsarbete.

 

ESMeralda lanserar kampanjen Mångfaldsambassadörer

JANUARIS MÅNGFALDSAMBASSADÖR : MARIA TOVAR

———————————————————————————-
Mångfaldsambassadörer är en kampanj som pågår under 2018. Varje månad lyfter vi fram olika personer som på ett eller annat sätt stöttar Mångfaldsbyrån ESMeraldas arbete för att öka mångfalden bland studenter vid högre studier. Vi får reda på varför de tycker att verksamheten är viktig och varför de väljer att vara ambassadörer för vårt mångfaldsarbete!

Den här månaden är vi stolta över att presentera Maria Tovar som vår första mångfaldsambassadör! Maria har aktivt bidragit till verksamheten i sin roll som styrgruppsmedlem sedan starten 2004, och de två senaste åren även som styrgruppsordförande.

Januari - Maria Tovar

 

 

Läxvärdar med kunskaper i matte/NO sökes!

Mångfaldsbyrån Esmeralda har bedrivit läxläsning på flera skolor i Uppsala sedan 2001. Till hösten söker vi studenter som kan hjälpa högstadieelever med läxläsningen en dag i veckan.

Som läxvärd ingår du i ett team med andra motiverade studenter som brinner för att hjälpa elever att nå sina studiemål och framtidsdrömmar. Utöver det arvode som utbetalas i slutet av terminen får du pedagogisk erfarenhet, en fin merit och antagligen vänner för livet.

Det är också möjligt att engagera sig som volontär, vilket innebär att du inte förbinder dig till något utan hjälper till i den utsträckning du själv önskar.

Just nu söker vi studenter med kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen.

ESMeralda bedriver läxhjälp på följande platser och tider:

  • Valsätraskolan, tisdagar 17-19
  • Gottsundaskolan, onsdagar 17-19
  • Gränbyskolan, onsdagar 17 – 19

Skicka din intresseanmälan med CV till esmeralda@us.uu.se redan idag! Din ansökan ska ha inkommit till oss senast den 5 februari. Uppdragen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

För att vara aktuell för uppdraget ska du vara student. Uppdraget kräver inga specifika förkunskaper, men det är meriterande om du tidigare har jobbat med ungdomar, haft pedagogiska uppdrag eller liknande. Uppdraget är arvoderat.

Frågor om uppdraget?

Kontakta: Shabnam Sharifpour, vik. verksamhetsledare för mångfaldsbyrån ESMeralda

Tel: 018-480 31 34

e-post: esmeralda@us.uu.se

Mentorer sökes till integrationsprojektet Hayat!

Hayat är ett projekt som drivs av Mångfaldsbyrån Esmeralda med syfte att minska avståndet mellan nyanlända ungdomar och högskolan. Projektet har också som mål att främja integration genom att skapa möten mellan nyanlända och etablerade svenskar.

Adepterna är relativt nyanlända gymnasieungdomar som läser SPRINT (språkintroduktion för nyanlända). Genom projektet får de en möjlighet att lära känna någon som kan mycket om det svenska samhället, Uppsala och högre studier. Adepten får i mentorn någon som tar med den på sociala aktiviteter, att prata svenska med och förhoppningsvis en vän.

Som mentor fungerar du i första hand som en vän, men du blir också en positiv förebild som kan inspirera adepterna till högre studier. Du får lära känna unga personer från ett annat land vilket leder till många nya perspektiv och lärdomar. Mentorskapet är tänkt att löpa över två terminer och varje mentor har två adepter.

Till höstterminen söker vi dig som är student vid Uppsala universitet eller SLU och som vill ha ett givande engagemang vid sidan av studierna. Meriterande är tidigare erfarenheter av att arbete med barn och ungdomar, flyktingfrågor och engagemang i ideell sektor. Uppdraget är arvoderat.

Skicka din intresseanmälan med CV till esmeralda@us.uu.se redan idag! Ansökningarna behandlas löpande men ska ha inkommit till oss senast den 10 januari. Uppdragen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Frågor om uppdraget? Kontakta: Shabnam Sharifpour, vik. verksamhetsledare för mångfaldsbyrån ESMeralda

Tel: 018-480 31 34

e-post: esmeralda@us.uu.se

ESMeralda söker studentambassadörer till vårterminen

Mångfaldsbyrån ESMeralda arbetar för att uppmärksamma och motverka den sociala och etniska snedrekryteringen vid högre studier. Genom identifikation och information vill Studentambassadörerna inspirera elever till att se möjligheterna med högre studier.

Det arvoderade uppdraget som studentambassadör går ut på att du, tillsammans med en ambassadörskollega, besöker högstadie- och gymnasieklasser och berättar om din väg till högre studier. Besöken är tänkta att inspirera unga att se högre studier som en av flera möjliga vägar att gå efter avslutat gymnasium. Innan du påbörjar ditt uppdrag genomgår du en utbildning i presentationsteknik. Du förväntas genomföra minst 2 skolbesök per termin.

Målgruppen för ESMeraldas verksamhet är unga från icke-akademiska hem och/eller har annan etnisk bakgrund än svensk. Då igenkänningsfaktorn är viktig i mötet med eleverna vill vi att du inte bara är student vid UU/SLU, utan också har samma bakgrund som vår målgrupp. Vi ser även gärna att du inte är för långt ifrån ungdomarna i ålder.

Skicka en ansökan till esmeralda@us.uu.se, där du berättar kort om dig själv och din bakgrund, samt varför du är intresserad av uppdraget. Uppdraget är arvoderat. Ansökningarna behandlas löpande.

Frågor om uppdraget?                                          

Kontakta Shabnam Sharifpour, vik. verksamhetsledare

Tel: 018-480 31 34

e-post: esmeralda@us.uu.se

ESMeralda söker projektledare till läxhjälpen

Mångfaldsbyrån Esmeralda arbetar för en breddad social och etnisk rekrytering till universitet och högskola. Sedan 2001 har vi bedrivit läxläsning på flera skolor i Uppsala. Nu söker vi en projektledare för verksamheten på Gottsundaskolan.

Projektledarens uppdrag är att genomföra läxläsningsverksamhet på någon av våra skolor i enlighet med ESMeraldas övergripande syfte. Verksamheten ska bedrivas på ett sådant sätt att den uppskattas av skolans personal, elever, studenter, övriga kollegor och finansiärer.

Projektledaren arbetar i grupp tillsammans med arvoderade studenter och volontärer och ansvarar för den löpande läxläsningsverksamheten på den aktuella skolan. Utöver det ansvarar projektledaren för att marknadsföra läxhjälpen på skolan, ta närvaro bland elever och studenter samt utvärdering och framtida överlämning. Projektledaren har schemalagd arbetstid en dag i veckan i samband med läxläsningen. I övrigt planeras arbetstiden av projektledaren själv.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda andra och har pedagogiska erfarenheter. Meriterande är tidigare engagemang i ESMeralda eller annan läxhjälp. För att vara aktuell för uppdraget ska du vara student, eller nyligen ha avslutat dina studier. Då uppdraget innebär ett större ansvar än läxvärdsuppdraget är arvodet satt till en högre nivå.

Skicka din intresseanmälan med CV till esmeralda@us.uu.se redan idag! Ansökningarna behandlas löpande men din ansökan ska ha inkommit till oss senast den 5 februari 2018. Uppdragen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Frågor om uppdraget?

Kontakta: Shabnam Sharifpour, vik. verksamhetsledare för mångfaldsbyrån ESMeralda

Tel: 018-480 31 34

e-post: esmeralda@us.uu.se

ESMeralda söker läxvärdar till våren

Mångfaldsbyrån Esmeralda har bedrivit läxläsning på flera skolor i Uppsala sedan 2001. Till hösten söker vi studenter som kan hjälpa högstadieelever med läxläsningen en dag i veckan.

Som läxvärd ingår du i ett team med andra motiverade studenter som brinner för att hjälpa elever att nå sina studiemål och framtidsdrömmar. Utöver det arvode som utbetalas i slutet av terminen får du pedagogisk erfarenhet, en fin merit och antagligen vänner för livet.

Det är också möjligt att engagera sig som volontär, vilket innebär att du inte förbinder dig till något utan hjälper till i den utsträckning du själv önskar.

ESMeralda bedriver läxhjälp på följande platser och tider:

  • Valsätraskolan, tisdagar 17-19
  • Gottsundaskolan, onsdagar 17-19
  • Gränbyskolan, onsdagar 17 – 19

Skicka din intresseanmälan med CV till esmeralda@us.uu.se redan idag! Din ansökan ska ha inkommit till oss senast den 31 januari 2018. Uppdragen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

För att vara aktuell för uppdraget ska du vara student. Uppdraget kräver inga specifika förkunskaper, men det är meriterande om du tidigare har jobbat med ungdomar, haft pedagogiska uppdrag eller liknande. Uppdraget är arvoderat.

Frågor om uppdraget?

Kontakta: Shabnam Sharifpour, vik. verksamhetsledare för mångfaldsbyrån ESMeralda

Tel: 018-480 31 34

e-post: esmeralda@us.uu.se

UHR önskar följa upp lärosätenas arbete med breddat deltagande

I sitt yttrande om regeringens förslag att ändra högskolelagen med avseende på lärosätenas arbete med breddat deltagande menar UHR att regeringen bör ge myndigheten i uppdrag att följa upp arbetet. Universiteten och högskolorna är själva generellt sett positiva till att en sådan uppföljning sker.

Vi håller med UHR och anser att utvärdering och uppföljning är nyckeln till att lyckas med detta viktiga arbete.

Läs mer om vad UHR tycker i frågan här.

Lärosätenas uppdrag för breddad rekrytering följs inte upp

I ”Universitetsläraren” uppmärksammas brister i uppföljningen av lärosätenas insatser för breddad rekrytering. Förra våren presenterade UHR rapporten ”Kan excellens uppnås i homogena studentgrupper?” på uppdrag av regeringen, i syfte att kartlägga och analysera lärosätenas arbete med breddad rekrytering och breddat deltagande. Aleksandra Sjöstrand vid UHR menar att även uppföljningen av detta arbete bör stärkas:

– Vi föreslog också att vi skulle få i uppdrag av regeringen att regelbundet följa upp lärosätenas arbete med frågorna, men vi har inte hört något sedan dess. Det var lärosätena själva som ansåg att det är viktigt att det här följs upp för då blir det resultat.

Här kan du läsa artikeln i sin helhet!