Sofia Berglund berättar om den interaktiva läsmetoden Shared Reading

Den 5-6 april deltog ESMeraldas projektledare för läxläsningen på Gränbyskolan, Sofia Berglund, på konferensen ”Reading For Life – Shared Reading”. Konferensen arrangerades av Uppsala universitet i samarbete med Länsbibliotek Uppsala och Regionbibliotek Stockholm. Nu kan du läsa Sofias återberättelse av en ny, revolutionerade metod för läsovana att närma sig läsning på ett interaktivt sätt!

Under konferensen fick deltagarna lyssna till Jane Davis, verksamhetsledare för The Reader Organisation, Liverpool, som presenterade modellen för Shared Reading och berättade om verksamheten, historien bakom The Reader Organisation och dess visioner, erfarenheter av Shared Reading bland barn och unga, samt organiseringen av utbudet av litteratur i grupperna. Phil Davis, professor vid Centre for Research in Reading, Literature and Society, University of Liverpool, presenterade forskningsverksamheten samt teoretiska perspektiv på litteratur och läsning för livet. Mette Steenberg, forskare vid Center for Interactive Minds, Århus universitet, presenterade Shared Reading som ett mentalt verktyg, samt delade med sig av sina reflektioner kring etableringen av Shared Reading i Danmark.

Konferensen var minst sagt inspirerande! Att försöka nå ut till människor med olika bakgrund, som av olika skäl annars inte skulle ägna sig åt läsning – åtminstone inte i grupp – är positivt för såväl enskilda individer som för samhället i stort. Shared Reading är mer än bara diskussioner av litteratur. Poesi eller romaner läses långsamt i grupp, med ett stort fokus på läsningens emotionella aspekter. Det handlar inte om att diskutera på förhand lästa texter, utan om att läsa i stunden och låta känslorna, tankarna, associationerna och tolkningarna flöda fritt. Det handlar även om att känna gemenskap inom gruppen och att ta del av andras erfarenheter.

Samtidigt som deltagarna i gruppen stärks i sin läsning, har Shared Reading terapeutiska effekter (utan att vara konventionell terapi) och underlättar i vissa fall bearbetningsprocesser hos deltagarna. Studier av effekterna av Shared Reading hos barn och ungdomar visar att 96% av deltagarna gillar att lära känna de andra i läsgruppen, 93% känner att de mår bättre efter Shared Reading, 91% uppger ett ökat intresse för läsning och 91% har utvecklat ett bättre självförtroende och en bättre kommunikationsförmåga. Shared Reading finns sedan tidigare bland annat i Storbritannien och i Danmark, och är nu i sin uppstartningsfas i Sverige. Det ska bli intressant att följa utvecklingen framöver!

Text: Sofia Berglund

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s